Każde stanowisko pracy wiąże się z innymi obowiązkami i kwalifikacjami, niezbędnymi u pracownika, który go otrzymuje. Coraz częściej osoby odpowiedzialne za rekrutację spotykają się z nieszablonowymi dokumentami aplikacyjnymi, dzięki którym kandydaci chcą pokazać kreatywne myślenie, nie zawsze jednak pożądane przez pracodawcę.
Kiedy możemy poszaleć, a kiedy warto przygotować standardowe podanie?
Pracodawca ma określone wyobrażenie pracownika. Trzeba o tym pamiętać już na etapie przygotowywania podania. Wiele informacji na temat oczekiwań przyszłego szefa możemy wyciągnąć już z ogłoszenia o pracę. Warto zapoznać się jeszcze z danymi na temat firmy, do której aplikujemy. Najlepiej wykorzystać w tym celu internet. To prawdziwe źródło wiedzy. Ważne, żeby nasze dokumenty aplikacyjne były zgodne ze standardami firmy. Co za tym idzie, formę i wygląd aplikacji możemy dostosować do specyfiki danej branży. Jeżeli jest to agencja kreatywna możemy pokusić się o mniejszą szablonowość, większą inwencję twórczą i zmianę obowiązujących form. Jeśli jednak składamy podanie do firmy o wąskich ramach, szczególnie korporacji, nie będzie dobrze postrzegane, jeśli od nich odbiegniemy. Pisanie CV jest najważniejszym punktem każdego podania o pracę, ponieważ na jego podstawie możemy zostać zaproszeni na dalsze etapy rekrutacji i w następstwie rozmowy kwalifikacyjnej otrzymać możliwość pracy. Zwróćmy zatem uwagę na to, żeby jak najbardziej zostać zapamiętanym, a przy tym nie przesadzić w kreatywności. Często bowiem poszukujący pracy, skupiając się na formie, zapominają, że to treść jest najważniejsza i przede wszystkim na jej podstawie odrzucane lub nie zostają podania o pracę.
Z czego absolutnie nie możemy zrezygnować?
Czy decydujemy się na kreatywne pisanie CV czy zupełnie tradycyjne i klasyczne, musimy pamiętać o informacjach, które muszą się w nim znaleźć. Przede wszystkim ważne są podstawowe dane, dzięki którym łatwo będzie można nawiązać z nami kontakt. Najlepiej podać zarówno numer telefonu, jak i adres skrzynki internetowej, bo są to najszybsze sposoby kontaktu z kandydatem. Muszą to być rzeczy przez nas na co dzień używane, w przeciwnym wypadku możemy ominąć ważną informację, np. o zaproszeniu na rozmowę rekrutacyjną.
Niezbędne jest podanie swojego wykształcenia, im wyższe stopnie zdobywamy, tym częściej rezygnujmy z pisania tych niższych
Zatem jeśli skończyliśmy wyższe studia, nie musimy opisywać szkoły podstawowej, gimnazjum i liceum. Ważne jest również doświadczenie, najlepiej z opisem obowiązków, jakie wykonywaliśmy na danym stanowisku. Dobrze jest też wyróżnić informacje istotne z punktu widzenia potencjalnego pracodawcy. Napiszmy także o szkoleniach i kursach, które ukończyliśmy, a które mogą mieć duże znaczenie. Dodatkowo warto nadmienić jakie posiadamy umiejętności i określić nasze najważniejsze cechy osobowości. Na koniec zaznaczmy, jakie mamy zainteresowania. Najlepiej wybrać wśród nich takie, które mogą coś ciekawego wnieść do stanowiska pracy.